Sista november

 
Hemma hos Hanna, på väg till disco med temat "Black and white" för att stötta vår kära parallellklass och för att tiden med skoldiscon i matsalen snart är förbi.
 
Ute känns kylan bitande kall och snön har kommit, oväntat och plötsligt. Både uppskattad och avskydd ligger den där över marken och taken, stilla och fridfull. Målar upp en bild av något slags lugn som hör jul och advent till - vilket behövs i de tider av kaos som jag vet att många går igenom. Kaos i kropp och själ, kaos i ordning, planering och rutin...
 
Jag var på BUP imorse för samtal och som vanligt drogs mängder av viktiga saker upp, just idag låg fokus på att hitta orsaker till att jag vill gå ner i vikt. Den största delen är (uppenbarligen) att jag helt enkelt vill bli smalare, men både jag och min samtalskontakt tror att det också kan ha att göra med en längtan efter frihet, efter något som bara är mitt. För nog kommer de flesta till en punkt i sitt liv då de känner ett starkt behov av att göra revolt, som för att visa att "mig äger ingen". Jag skulle gissa att det är så. Kanske är det här en del av min revolt, eller tvärtom: min revolt är en del av min kroppsproblematik.
 
Men riktigt så enkelt är det inte. Det är bara en möjlig liten bidragande orsak till att jag känner som jag gör. Snarare något som stärker min motivation att bli smalare än en direkt orsak. Den största anledningen är kort och gott så konkret och enkel som den bara kan bli: jag är inte nöjd med min kropp. Om så hela min omgivning ställde sig upp och applåderade då jag försökte gå ner, skulle jag, om jag tänkte likadant som nu, fortsätta även fast känslan av uppror reducerades. Nej, det är verkligen inte det som väger tyngst (passande ordval, eller hur). Jag funderar på om en upprorslängtan kanske måste finnas där, för alla, förr eller senare, och därför desperat letar efter något att ta sig uttryck i. I mitt fall blev detta något min ätstörning. Men ätstörningen försvinner inte även om trotsigheten gör det, precis som att man inte murar igen ett hyresrum bara för att dess inneboende flyttar ut. En del av min klassiska, omtalade tonårsrevolt är alltså inhyst hos min ätstörning. Om man nu vill se det på så vis.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0